fbpx
OM OSS

Historien bakom Idun

Optikbranschen i Sverige, Norden och Europa har halkat efter övriga världen när det kommer till digitaliseringen. De fristående optikernas digitalisering är i princip obefintlig medan de renodlade e-handlarna tar allt större marknadsandelar. Exempelvis växer Lensway, Lenson och Misterspex för varje år som går, samtidigt som allt fler fristående optiker tvingas stänga.

Att de renodlade e-handledarna har hoppat på digitaliseringen har blivit dyrt för de fristående optiker som inte valt att göra det. Under de senaste 20 åren har en genomsnittlig optiker tappat över 400 000 SEK av sin omsättning till de rena onlinehandlarna. Hela 48 % av denna förlust består enbart av kontaktlinsförsälning. Att förlusten blivit så stor visar tydligt på att dagens optikkunder gärna köper sina produkter online.

Men det är inte bara kontaktlinser som säljs online. Internationellt finns det en stor marknad även för optiska glasögon. Mellan 2016 och 2017 ökade andelen glasögonköp från 6% till 16% och i USA var ökningen från 12% till 14%. Men även Europa ökade från 3% till 5%. Om den ökning som sker internationellt skulle komma till norden, vilket den förr eller senare gör, kommer den genomsnittlige optikern att förlora ytterligare 500 000 SEK per år, vilket motsvarar den generella årliga vinsten för en optikbutik.



SPEGLA DIN BUTIK ONLINE

Därför behöver du Idun


Hemligheten med Idun är att se webben och den fysiska butiken som ett integrerat samarbete och inte som konkurrenter till varandra.

Innan lanserandet av Idun 2015 genomfördes flera olika marknadsundersökningar som gav en hel del intressanta resultat. Många utav de optiker som deltog i undersökningen trodde att deras butik agerande skyltfönster och att kunderna sedan beställde sina varor online. Men så var inte riktigt fallet. Det visade sig att det endast var 12% av kunderna som gjorde så medans 50–55 % sökte information på nätet och sedan handlade i butik. Undersökningarna visade även att 72% av kunderna ville handla sina kontaktlinser hos sin fristående optiker om de hade samma priser och erbjöd samma service som jättarna online.

Vi på Idun vill nu hjälpa er fristående optiker att ta vara på de möjligheterna som siffrorna tydligt visar på genom att hjälpa er att addera digitalisering i er verksamhet. Med vår tjänst vill vi hjälpa er att få era kunder tillbaka och även att behålla dem.

Vilken väg tar din kund till butiken i morgon?

Vi bistår med marknadslösningar för optiker, skapade tillsammans med optiker. Vår hemsidesplattform för optiker är framtagen i nära samarbete med optikförbundet och SOLF för att ge högsta möjliga service till era kunder och öka era intäkter.

Idun erbjuder optiker och deras kunder en komplett lösning av hemsida med produktutbud och möjlighet att boka synundersökning enkelt i mobilen, datorn eller läsplattan, samt andra nyttiga digitala tjänster.