Optikbranschen i Sverige, Norden och Europa har halkat efter övriga världen när det kommer till digitaliseringen. De fristående optikernas digitalisering är i princip obefintlig medan de renodlade e-handlarna tar allt större marknadsandelar. Exempelvis växer Lensway, Lenson och Misterspex för varje år som går, samtidigt som allt fler fristående optiker tvingas stänga.
Att de renodlade e-handledarna har hoppat på digitaliseringen har blivit dyrt för de fristående optiker som inte valt att göra det. Under de senaste 20 åren har en genomsnittlig optiker tappat över 400 000 SEK av sin omsättning till de rena onlinehandlarna. Hela 48 % av denna förlust består enbart av kontaktlinsförsälning. Att förlusten blivit så stor visar tydligt på att dagens optikkunder gärna köper sina produkter online.
Men det är inte bara kontaktlinser som säljs online. Internationellt finns det en stor marknad även för optiska glasögon. Mellan 2016 och 2017 ökade andelen glasögonköp från 6% till 16% och i USA var ökningen från 12% till 14%. Men även Europa ökade från 3% till 5%. Om den ökning som sker internationellt skulle komma till norden, vilket den förr eller senare gör, kommer den genomsnittlige optikern att förlora ytterligare 500 000 SEK per år, vilket motsvarar den generella årliga vinsten för en optikbutik.