fbpx
Idun guidar:

Så skapar du en framgångsrik annonskampanj på Google som optiker


Den här guiden förklarar vad annonser på Google är, tipsar om hur du som optiker bör arbeta med sökord, budget och innehållet i annonser för att få så bra effekt som möjligt av Google-marknadsföringen. När du läst guiden och följt råden är du välkommen att kontakta oss för del två, som beskriver hur din verksamhet kan arbeta med mer avancerade inställningar och strategier för er annonsering.

Guiden innehåller:

  • Förklaring av vad annonser på Google är
  • Tips om hur du som optiker bör arbeta med sökord, budget och innehållet i annonser för att få så bra effekt som möjligt av Google-marknadsföringen

När du läst guiden och följt råden är du välkommen att kontakta oss för del två, som beskriver hur din verksamhet kan arbeta med mer avancerade inställningar och strategier för er annonsering.

Om Idun: 

Iduns mission är att digitalisera optikerbranschen.

Vi har skapat över 30 framgångsrika annonskampanjer på Google åt just optiker. Nu vi sammanställt våra bästa tips för hur du maximerar dina annonser och får bäst effekt av din budget på Google.se.

Vilken väg tar din kund till butiken i morgon?

Få fler nya kunder genom annonser på Google

För att nå nya kunder är Google en av de viktigaste kanalerna. Alla som söker på Google har ett behov av en vara eller tjänst just i det ögonblick som sökningen görs. Den som söker kan sitta hemma och leta efter en optiker för att boka en tid eller redan i ”på språng” och vill hitta till en optiker i närheten, med ledig tid för synundersökning.

Att synas för den som söker i ögonblicket när de själva letar aktivt efter “synundersökning” eller ”optiker” ger därför god chans till exponering mot den personen och möjlighet till att skapa en kund utav denne.

Vad är annonser på Google?

Det finns i nuläget 3 sätt att synas på Google:
  1. Att synas i den vanliga träfflistan
  2. Att synas med Google My Business
  3. Att synas med köpta annonser

Annonserna syns på Google.se när någon aktivt söker på en vara eller tjänst, till exempel “optiker”, “synundersökning”, “glasögon” eller “boka synundersökning online”.

Klickar ingen på din annons kostar det inget. Det är bara när någon väljer att klicka på just er annons som det kostar. Detta gör att det väldigt exakt går att få statistik och veta vilken effekt din marknadsföringsbudget ger.

Exempel på annonser från Synsam och Specsavers som syns när vi sökte på: Optiker Stockholm.

Tips!

Använd lokala sökord för att maximera antalet som klickar på annonsen som även blir kunder.

Att använda ett sökord ihop med namnet på staden ni finns i höjer möjligheten att konvertera besökaren till kund. Sökordet kontaktlinser + ort (t.ex. kontaktlinser Mariestad) gör att ni konkurrerar mindre med Lensway och andra webbshoppar och är mer relevanta för den som söker.

Söker man på ”kontaktlinser Mariestad” så är man sannolikt inte ute efter att köpa linser av någon av de stora kontaktlins-webbshopparna.

Val av sökord

Eftersom kostnaden av annonsering på Google inte avgörs av hur många ord ni vill synas på kan ni välja hur många olika ord ni vill. Tänk på att budgeten ni har varje månad fördelas på alla olika ord ni vill synas på och därför kan budgeten förbrukas snabbare om ni väljer fler sökord.

Viktiga sökord för optiker:
  • optiker
  • synundersökning
  • kontaktlinser
  • linser
  • syntest
  • körkort
  • glasögon
  • progressiva glasögon
Exempel på sökord att undvika:
  • solglasögon
  • glasögon på nätet
  • …och liknande.

Här är konkurrensen stor från modehandeln och effekten på din budget blir sämre. Det finns många företag som konkurrerar om att sälja solglasögon online. Har ni inte en väl fungerande webbshop med bra utbud, bra villkor för solglasögon så kommer ni inte att ta kunden från andra webbshoppar som Boozt.com, NA-KD, Zalando, Stayhard m.fl. som spenderar väldigt mycket pengar på annonser och där deras konkurrensfördel enbart är pris.

Planering och fördelning av budget 

Eftersom annonser på Google är resultatbaserade och bara kostar när någon klickar på just er annons finns det ett par enkla åtgärder:
  1. Har ni en budget som understiger 3000 kr/mån så bör ni fokusera på lokala sökord som i exemplet ovan: ”optiker Mariestad”.
  2. Dela även upp budgeten per dag så ni får en jämn fördelning av besökare till hemsidan under hela månaden. Annars riskerar ni att förbruka månadsbudgeten i början på månaden och sedan inte synas när någon söker resterande del av månaden.
  3. Annonserna syns på Google.se när någon aktivt söker på en vara eller tjänst, till exempel “optiker”, “synundersökning”, “glasögon” eller “boka synundersökning online”.
Klickar ingen på din annons kostar den inget

Det är bara när någon väljer att klicka på just er annons som det kostar. Detta gör att det väldigt exakt går att få statistik och veta vilken effekt din marknadsföringsbudget ger.

Idun är certifierad Google-Partner och går kontinuerligt utbildningar hos Google för att säkerställa kvaliteten på våra kampanjer, men tyvärr styr vi inte över när och hur konsumenterna söker efter en optiker på Google och därför kan antalet sökningar och besökare till hemsidan fluktuera över tid.

I bilden ovan ser vi statistik från en av våra kunder och hur klicken (besökarna till hemsidan) och exponeringar (hur många som ser annonsen) skiljer sig åt under juli 2020. 

Exempel på annons för sökordet ”synundersökning”

Framtagning av text och innehåll i annonsen

De som söker på Google blir bara kunder efter att de har klickat på annonsen till just er hemsida och därefter tagit kontakt, bokat tid online eller fått information om vad ni erbjuder. Därför är det viktigt att den som söker på Google väljer att klicka på er annons.

Det är avgörande att skriva en attraktiv text till annonsen som får den som söker att välja att klicka på er annons istället för någon av de tre andra konkurrerande annonserna som kan visas samtidigt som er annons.

Gör så här så ökar ni antalet som klickar på er annons och sänker priset ni får betala per klick:
  • Använd sökordet i annonser flera gånger, den som ser sökordet som söker på i en annons känner sig mer trygg med att klicka på den annonsen
  • Ta fördel av er lokala närvaro, skriv ortsnamnet i annonsen och den som söker känner att deras behov kan lösas av ert företag. Någon som söker på ”synundersökning Mariestad” klickar hellre på en annons som innehåller just ortsnamnet Mariestad än en annons som inte innehåller namnet.
  • Lägg till ytterligare information i era annonser som öppettider, telefonnummer, länkar till direkta undersidor m.m. för att fylla ut storleken på er annons och därmed ta upp ett större område i mobiltelefonen vid en sökning.

Mätning och uppföljning

Viktiga mätpunkter att jämföra är visningar, klick och konverteringar (hur många blir kunder/tar kontakt). Visningar och klick ser ni enkelt direkt i Googles annonsverktyg eller i en rapport från den mediapartner ni använder. 

Konverteringar och hur många nya kunder ni får av marknadsföringen är svårare att ställa in. Vi mäter två olika typer av konverteringar på våra kunder;

  • mjuka konverteringar är hur många som väljer att klicka in på sidan ”kontakta oss”
  • …och hårda konverteringar är hur många av dem som klickat på annonsen som väljer att boka tid eller genomföra ett köp direkt online.

Tjusningen med digital marknadsföring

Genom att sedan förbättra och jämföra hur bra olika annonser konverteringar och vilka sökord som får en kund att boka en tid eller köpa en produkt kan ni varje månad göra förbättringar som ger högre avkastning på samma marknadsföringsbudget.


Följer du råden ovan kommer era annonser att vara bättre än merparten av era konkurrenters.

Grattis!


Vill du lära dig om sociala medier för optiker?

Här hittar du vår guide till hur du som optiker kan ta dina sociala medier till nästa nivå.

Nyfiken på Idun?

Kontakta oss eller läs om våra tre färdiga marknadsföringspaket här.

Vilken väg tar din kund till butiken i morgon?

Vi bistår med marknadslösningar för optiker, skapade tillsammans med optiker. Vår hemsidesplattform för optiker är framtagen i nära samarbete med optikförbundet och SOLF för att ge högsta möjliga service till era kunder och öka era intäkter.

Idun erbjuder optiker och deras kunder en komplett lösning av hemsida med produktutbud och möjlighet att boka synundersökning enkelt i mobilen, datorn eller läsplattan, samt andra nyttiga digitala tjänster.