fbpx
Idun guidar:

Sociala medier för optiker


Hej optiker! Funderar du ibland på vad, hur, när och varför du ska posta i sociala medier? Vår social media manager Josefine och VD Peder delar med sig av sina bästa tips för värdeskapande organiska inlägg (vi förklarar vad det betyder längre ned).

Skräddarsytt för optiker så klart. 🤓


Guiden innehåller:

  • Konkreta tips på vad du som optiker kan göra för att ta dina inlägg till nästa nivå
  • Varför du ska sponsra inlägg
  • Hur ofta du ska posta
  • Hur du med hjälp av din fysiska butik får in fler följare till sociala medier

Om Idun: 

Iduns mission är att digitalisera optikerbranschen.

Genom våra olika moduler och paket får vi optiker att nå ut digitalt och nå kunden på fler sätt.

Sociala medier, en ny väg in i butiken

Vilken väg tar din kund till butiken i morgon? Kanske blir det via Instagram istället för till fots?

Som lokal eller fristående optiker kan dina kanaler i sociala medier vara en gyllene tillgång till att bygga förhållanden, lojalitet och trovärdighet mot dina kunder. Tricket är att posta värdeskapande innehåll med lokal och personlig vinkel. Här har du som lokal optiker en unik möjlighet som stora jättar (t.ex. Zalando) aldrig kan mäta sig med.

Värdeskapande innehåll

Minns du hur din Facebook såg ut för 10-15 år sedan, när ditt konto var nytt? Det var många statusuppdateringar i stil med:

💬 ”Tvättdag idag igen då” och ”Ska baka äppelpaj” eller ”Snart helg!”.

Landskapet i sociala medier ändras hela tiden och trender kommer och går. Statusuppdateringar är inte längre något vi delar eller uppskattar speciellt mycket. Trots det så är många små och lokala företag fortfarande fast i denna typ av uppdatering. T.ex.

💬 ”God jul önskar Frans Optik”, ”Idag har vi fått in nya glasögon” och ”Äntligen fredag igen!”

Allt innehåll som postas på väggen kallas för organiskt innehåll. Låt oss dyka djupare i hur du kan ta dessa uppdateringar till nästa nivå…

Iduns recept för värdeskapande inlägg

Det är inte så krångligt, allt du behöver göra för att ta dina inlägg ett steg längre är att krydda med minst en av dessa ingredienser:

Kunskap
Var inte rädd att ge bort kunskap! Kunskap bygger förtroende. 

Inspiration
Vad vill dina kunder se, lära sig och bli bättre på?

Personligt och lokalt
Igenkänning säljer. Visa lokalen, visa anställda, bjud på er själva, använd butiksgrannar och lokala personligheter.

Bra erbjudande
Självklart vill följaren ta del av bra erbjudanden då och då också.

Exempel 1:

FÖRE:

En klassisk ”statusuppdatering”. Ämnet är intressant, men följaren får inte med sig något av värde. Varken kunskap, personligt, erbjudande eller inspiration.

>>

Vänd det till något värdeskapande!

sociala medier för optiker
EFTER:

Samma ämne, men i mer värdefull vinkel.

  • Bjuder på tips och kunskap
  • Personligt med foto och namn på optikern
  • CTA (Call To Action): ”Kom in i butiken”, tydlig poäng med inlägget
  • Bryt upp texten med #hashtaggar och emojis

Exempel 2:

FÖRE:

Denna uppdatering känns opersonlig och saknar värde för följaren.

>>

Vänd det till något värdeskapande!

EFTER:
  • Bjuder kunskap (trendspaning)
  • Personligt med foto och namn på optikern
  • Engagerande med album – följaren kan svepa igenom bilderna
  • Taggar (# och @)
  • CTA (Call To Action): ”Kom in i butiken”, tydlig poäng med inlägget
  • Erbjudande, rabatt

Nästa steg: Öka engagemang

Engagemang är nyckeln till ökad spridning. Om det känns som att det alltid bara är samma 10 personer som gillar dina inlägg så är det dessa tre bitar du ska jobba lite extra med.

1. Posta relevant (värdeskapande) innehåll i bra blandning

Följ receptet ovanför och försöka att alltid bjuda på kunskap, personligt och gärna inspiration, tips och erbjudanden.

Försök få ditt flöde att se dynamiskt och inbjudande ut. Blanda stort och smått, sälj, tips, personligt och nyttigt. 

2. Tagga inlägg, och starta diskussion i kommentarerna

Använd # och @. Försök skapa diskussion genom att alltid tagga någon i kommentarerna. T.ex:

💬 ”@Dennis, visst var det du som letade efter nya sportglasögon?”

När du och dina kollegor taggar på detta sätt når inläggen plötsligt ut till Dennis krets på Facebook också, och inte bara de som följer din butik. 

Det räcker med 1-3 hashtags för varje post. Fler ser bara stökigt ut. Lägg dem i en kommentar istället, om de är nödvändiga.

3. Sponsra/boosta

Våga prova den blåa knappen för att boosta ditt inlägg och nå ut till många fler. Det kostar inte mer än någon hundralapp i veckan, och du kastar inga pengar i sjön utan betalar bara för de visningar du verkligen får. Här kan du själv gå in och välja målgrupp baserat på ålder, plats, intressen m.m.

Prova att sponsra/boosta dina inlägg på Facebook och Instagram. En liten summa kan göra att du som optiker når ut till flera hundra följare per dag.

Glöm inte skylta i butik om att ni finns i sociala medier

Använd butiken för att locka nya följare

Glöm inte berätta för dina kunder att ni finns i sociala medier.

Varför inte sätta upp en skylt vid kassan, speglarna eller kanske skriva ner kontot på kvittot?


Slutligen…

Hur ofta ska man posta egentligen?

En bra tumregel är att posta 2-3 ggr i veckan på själva väggen. (I stories/händelser/highlights kan du posta mer fritt och spontant. Vi berättar med om det i en annan guide.)

Planering underlättar

Skaffa en stor väggkalender, sätt er ner en gång i månaden och fyll i allt som händer under kommande månad.

  • Högtider
  • Kampanjer
  • Event
  • Nya leveranser/inköp
  • Årstider (t.ex. höstmys = nya läsglasögon och en bok)

    …och fyll sedan i kalendern med förslag på innehåll som passar.

Varje vecka får ett eget tema

Prova att låta varje vecka ha ett tema, så kanske det rullar på lättare. Tänk på att det fungerar utmärkt att fota alla veckans poster vid samma tillfälle, och sedan publicera dem utspritt över veckan.

  • Varumärke (t.ex. tre poster om Marc O’ Polo)
  • Skötsel (tre poster om att skötsel och rengöring av glasögon)
  • Nobelfest (glasögon som passar festkläder, glasögon + sminking, m.m.)

Dela upp och hjälps åt. Kanske någon tycker det är roligt att fota, någon har lättare för att skriva texten… Snart hittar ni ett sätt som passar er butik.

Väv in kunskap, personlighet och inspiration så kommer det bli bra! 👍

Vill du har mer hjälp med sociala medier, annonsering i digitala medier, hemsida eller e-handel så finns vi på Idun här!

Planera månad för månad och försök fylla varje vecka med 2-3 inlägg.

Följer du råden ovan kommer era sociala medier att vara bättre än merparten av era konkurrenters.

Grattis!


Vill du lära dig om att synas på Google?

Här hittar du vår guide till hur du som optiker bäst annonserar på Google.

Kan vi hjälpa med något mer?

Kontakta oss eller läs om våra tre färdiga marknadsföringspaket här.

Idun SMALL
Följande moduler ingår:

✓ Hemsida
✓ Marknadsföring Google

5 000 kr/mån

Idun STANDARD
Följande moduler ingår:

✓ Hemsida
✓ Marknadsföring Google
✓ Google & sociala medier
✓ E-handel
✓ Kontaktlinsmodul

8 000 kr/mån

Idun PREMIUM
Följande moduler ingår:

✓ Hemsida
✓ Marknadsföring Google
✓ Google & sociala medier
✓ Skräddarsydd marknadsplan
✓ E-handel
✓ Kontaktlinsmodul

12 000 kr/mån

Vilken väg tar din kund till butiken i morgon?

Vi bistår med marknadslösningar för optiker, skapade tillsammans med optiker. Vår hemsidesplattform för optiker är framtagen i nära samarbete med optikförbundet och SOLF för att ge högsta möjliga service till era kunder och öka era intäkter.

Idun erbjuder optiker och deras kunder en komplett lösning av hemsida med produktutbud och möjlighet att boka synundersökning enkelt i mobilen, datorn eller läsplattan, samt andra nyttiga digitala tjänster.